Michel 'wielwandelt' elk weekend 225 kilometer

Op dit moment fiets ik ,als het weer het toelaat, de gehele zaterdag (van 6.15uur tot net iets na zonsondergang) in een rustig ontspannen tempo van 17 km/uur gemiddeld beweging (14 km/uur alles inbegrepen en 21 km/uur als er niets aan de hand is). Zondag is mijn rust-/reservedag, waarbij ik zelfs als ik "niets in te halen" heb bijna altijd 's-middags nog wel een paar uurtjes fiets.

Een weekendje flink te keer gaan (300+) is niet zo'n probleem. Maar door mijn werk als orderpicker in een magazijn met computeronderdelen loop ik ook nog 5 dagen door een magazijn te banjeren. Als ik het te vaak doe, wordt het uiteindelijk ook mij een keer teveel. Wielwandelen dus, ABSOLUUT GEEN!! wielrennen. Mede daarom is kilometers maken wel zo'n beetje mijn minst belangrijkste reden om te fietsen. Maar bij mijn manier van fietsen is het onmogelijk geen km's te maken. Daarom is het vooral een heel mooi etiketteringsmiddel. Op een dag dat alles klopt fiets ik 225 km, waar ik inclusief 4 pauzes van zo'n 25 minuten (broodjes chocopasta/ flesje sportdrank) en een wandeling van 3 km, als alles redelijk verloopt, 17 uur over doe. Pas bij storm, ijzel en sneeuw fiets ik niet. Op die 2 (meestal letterlijk) uitzonderingen na ligt alles er tussenin.

Fietsen doe ik altijd in mijn eentje via een zo uniek mogelijke zelf bedachte route. Om dat uniek wat makkelijker te maken pak ik zo eens in de 3 weken in ieder geval 's-avonds, zo een keer in 6 weken ook 's-ochtends een stuk de trein. Zo'n 2 keer per jaar bouw ik een "dubbele treintocht" uit tot een heel weekend met een overnachting in een hotel. De tochten stippel ik uit op mijn computer en laad ze vervolgens naar mijn Garmin. Van de tochten bedenk ik altijd meerdere varianten van verschillende lengtes. De rondjes verschillen ergens rond het midden of soms op meerdere plekken van elkaar. Bij treintochten wil ik rond 22.00uur aankomen in Delft of Zoetermeer. Daarom verschillen die aan het eind van elkaar. Ik bedenk dan meerdere varianten naar verschillende stations of ik zet waypoints op punten waar en hoe laat ik de route moet verlaten om mij naar het station te laten navigeren.

Mijn Santos en ik

Ook ga ik een maand/jaar (juni) in Europa op fietsvakantie. Waarbij ik begin en eindig met een stuk trein. En daar tussenin blijf ik 3/4 dagen op dezelfde camping staan en maak wat dagtochten in de omgeving. Tijdens die vakanties wandel ik ook wat langer en bezoek wat toeristische trekpleisters. Dit jaar 28 mei t/m 23 juni: Wenen -> Triest. Vooral door West-Hongarije en Noord-Kroatie, maar uiteindelijk door 6, dit is een record aantal, landen. Naast de net genoemde ook nog door Slovenië en een klein stukje Slowakije. En dit jaar heb ik ook nog anderhalve week over aan vakantiedagen. Die breng ik door in Drenthe en Groningen, net een klein stukje buiten het platgereden gebied.

Fietsen heb ik altijd leuk gevonden en is eigenlijk met me meegegroeid. Op mijn 16e (1993) ging het hek van de dam en ben ik begonnen met flinke fietstochten en in 1996 ging ik voor het eerst op fietsvakantie, toen nog in Nederland. Maar nog steeds noem ik mezelf liever beweeglijk dan sportief. Mede daarom ben ik begonnen op een standaard 2e hands versnellingsloze fiets en in alledaagse kleding. De 3 fietsen daarna werden steeds iets beter. En in 2000 ging ik voor het eerst in het buitenland op fietsvakantie. In 2001 ben ik zelfs 3 maanden in Denemarken en tussendoor 3 weken in Zweden geweest. Wat ik deed op een redelijk goede hybride fiets, van een beestachtig Gelders merk. In 2002 kocht ik uiteindelijk mijn eerste (dure) trekkingfiets en stapte ik over naar fietskleding. Door toeval was mijn eerste treintocht ook mijn tweede tocht op deze fiets. En na die kant-en-klare fiets van een bekend Nederlands merk stapte ik in 2009 over op een naar jouw wensen gemaakt gesigneerd exemplaar met rohlof, magura en ketting van dat zelfde merk. Dat was overigens zo'n half jaar na de aanschaf van mijn eerste GPS-toestel. Toen ik in augustus jl. het aantal gereden km's op die fiets niet langer meer met 5 cijfers kon schrijven begon het toch te kriebelen. Wat verder werd aangewakkerd door wat speling in het stuur, een bijna versleten rohloff-schakelaar en een jarenlange stille wens naar een overstap naar een riem. Ook had ik hem begin dit jaar het langst van alle fietsen. Uiteindelijk heb ik net geen 15 jaar met veel plezier/ weinig problemen op 2 fietsen van hetzelfde merk gereden. Ondanks dat wilde ik mij daar toch niet op vastpinnen.

Op het internet las ik over Santos, een bij veel mensen niet zo bekend merk, maar volgens kenners fantastische fietsen. Inmiddels is het traditie geworden om een steeds iets betere te kopen. Daarom besloot ik naast de overstap naar een riem, ook een overstap te maken naar een wat exclusiever, bijzonderder en zeer waarschijnlijk beter merk. Uiteindelijk heb ik eind februari de stoute schoenen aangetrokken. Even zat ik te denken aan een Pinion versnelling en veel bredere banden. Maar Rohloff vind ik fantastisch en helaas heb ik ook geen bakken met geld. Brede banden heb ik ook niet echt nodig, ik rij vooral over asfalt met regelmatig een stukje klinkers (woonwijken/fietspaden) en sporadisch nog slechter. Daarom heb ik uiteindelijk bij Bike4Travel een blauwe travelmaster 2.8 met Rohloff, magura en riem besteld/gekocht. Op 24 maart kreeg ik een mailtje van de fietsenzaak dat hij al geleverd was. Oftewel ruim een week voor!! de opgegeven leverdatum.

Op 30 maart was dan uiteindelijk de dag met een flinke lach en een klein traantje. Want de fiets waarmee ik 7 jaar en 8 maanden 107.739 km en vele vele vele uren heb doorgebracht, die mij weinig in de steek heeft gelaten, ruil ik opeens in voor een ander. Tijdens het typen van dit mailtje heb ik die nieuwe dus pas 2 weken in gebruik. Maar desondanks het meeste al uitgeprobeerd. In het 1e weekend deed ik het anderstevoren, met op zaterdag een overgangs-tocht (80 -> 119), oftewel teveel voor een echte rustdag, maar te weinig voor een echte fietsdag. Op zondag reed ik toen een forse tocht (180 -> 199). Doordeweeks op een dag dat er geen regen of vorst werd verwacht naar mijn werk (de meeste dagen ga ik op een simpele stadsfiets) en dan met een tussenstop bij de supermarkt naar huis. Spullen die altijd al meeneem in mijn voortassen en de boodschappen achterop. Kortom bijna dezelfde ervaring als tussen 2 campings op mijn vakantie.

Tijdens het weekendje fietsen daarna, bleek ik mijn route over een matig grindweggetje te hebben uitgestippeld. Om dat gelijk ook te testen geen alternatief gezocht, toen hij even later verder verzandde (letterlijk en figuurlijk) in een bijna onbegaanbare weg werd hij pas echt op de proef gesteld. Ook heb ik over 2 strookjes kinderkopjes gehobbeld. Op die zaterdag zat het venijn in de staart, want toen ging ik de heuvels van Zuid-Limburg en Ardennen/Eifel in. Flink klauteren en onvermijdelijk ook weer naar beneden gedoken. Al met al ben ik dik tevreden. Met al die bagage aan mijn fiets reed hij uiteraard wat rustiger/stroever, maar zeker meer dan prima. En op dat grindweggetje ging het zeker op het slechte stuk zeker niet onwijs lekker, maar toch boven verwachting goed. Ook rijdt hij beter over klinkertjes, zelfs bij de nooit prettige kinderkopjes. Bij het klauteren ging het zoals altijd langzaam maar gestaag naar boven. Maar het verschil zat in de afdaling, vol verbazing keek naar de snelheidsmeter. Want ik had echt niet het gevoel dat het zo hard ging en vervolgens na een beetje remmen soepel door een bocht. Eigenlijk vind ik maar 2 dingen erg jammer. Zo is aan de linkerkant de verf van de crank, waar ik altijd ingeklikt zit, al heel erg weg. Bij een flinke stoeprand of verkeersdrempel maakt hij soms een onheilspellend metaalachtig geluid alsof iets wordt samengeperst. Tevens vind het anti-doordraai balhoofd erg eng of misschien alleen maar wennen op roltrappen. Als ik er alleen een zware rechtertas aanhang, valt hij wel erg snel om.

We kennen elkaar natuurlijk nog maar net, desalnietemin heb ik er alle vertrouwen in. Ook op deze fiets ga ik in 7 jaar tonnetje rond rijden. Wel moet ik erbij zeggen dat ik op zijn voorganger in probleem-rijke jaren de benodigde 14.000-en-een-beetje km bij lange na niet heb gehaald. Maar dat heb ik dus in andere jaren gecompenseerd. Als ik alleen maar zulke probleemloze jaren met goed weer in het weekend heb, zou ik het wel eens in 6,5 jaar (minder??) kunnen wegtrappen. De andere optie word door mij doodgezwegen. 

Michel, Pijnacker


Meer mijn Santos en Ik rijders

Marjo Schilder

Marjo Schilder

Het is me gelukt! M'n eerste solo fietsreis naar Santiago is voltooid. 
Super fiets. 

Hartelijke groet,
Marjo Schilder

Lees verder

Danny en Gerdje

Danny en Gerdje

Onze reis naar Santiago de Compostela is probleemloos gegaan. We hebben enorm veel lol gehad op onze tandem. Tot onze eigen verbazing zijn we ook overal boven gefietst. Die tandem is zo stabiel dat we konden blijven rijden aan waanzinnig trage snelheden.

Lees verder

Barcelona - Ridderkerk

Barcelona - Ridderkerk

Hierbij een paar foto’s van de geweldige tocht. Maar vooral de onovertroffen fiets. Wat een kanon en onvoorstelbaar stabiel. Dit ondanks stuurtas en niet gelijk van gewicht zijnde voortasjes. Petje af voor stabiliteit van deze fiets.

Lees verder

Bram en Marijke

Bram en Marijke

Wij zijn al enige jaren tevreden rijders van een Santos tandem! 
Zie onze website: www.brammarijke.nl

Lees verder


Contact
Schillingweg 41
2153 PL Nieuw-Vennep
+31 (0) 252 426 123
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.santosbikes.com
 
           


Vind een dealer
Vind een dealer bij jou in de
buurt en test je favoriete fiets.
 
Stel je fiets samen
Stel je fiets samen en bouw
'm op zoals jij dat wilt.
Eenvoudig.


Aanmelden Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van Santos nieuws.